Сценарій позакласного заходу
«День птахів»
Мета: Забезпечити
засвоєння учнями знань про значення значення птахів уприроді і житті
людини. Довести до свідомості учнів
необхідність піклування про зимуючих та перелітніх птахів ,турботливе та
бережливе ставлення до природи вцілому. Розвивати спостережливість,
взаємодопомогу, вміння читати художнє слово.
Обладнання: малюнки та
плакати про зимуючих птахів, слайдова презентація в рамках акції « допоможи
пташці», мелодії «звуки природи».
Учасники:
Основні герої
: учні 6-го класу: Ведучі, бібліотекар, синичка,шишкар, сорока,весна,юні
натуралісти.
І-ВЕДУЧИЙ: вітер січе в обличчя. Намело снігу. Нам тепло в
оселях, затишно. А як почувають себе пернаті друзі, що зимують у нас? Важко їм
бідним вижити у скрутні зимові місяці. І сьогодні ми зібралися для того, щоб
більше дізна-тись про звички ,а навіть
потреби птахів, які велику користь приносять нам знищуючи гризунів , шкідливих
комах.
Бібліотекар: Прийшла зима . Сніг вкрив землю білою ковдрою. На
вулиці морозно. Люди щонайшвидше намагаються потрапити до своїх теплих осель.
Поспішають…Тільки він нікуди не поспішає, сидить на гілці , розпушивши своє
пір᾽ячко ( так
тепліше) ,мріє. Мріє про весняне тепле сонечко, про ясне блакитне небо…
Чи задумувалися ми- як братам нашим меншим
взимку живеться ? За своїми повсякденними клопотами люди навіть не помічають
труднощів , з якими стикаються в зимову пору пернаті друзі. Так, багато з них відлетіли
в теплі краї і ми з нетерпінням чекаємо
їх повернення, бажаючи знову почути дзвінкий спів. Адже зі пташиним співом
приходить весна. Та як бути тим птахам, які залишаються поряд з нами взимку?
Натураліст №1 Хто ж
залишається з нами, поблизу наших осель?
-учні- птахи!
Натураліст №1 Ви загадки
відгадайте і птахів усіх впізнайте! (загадує
загадки «знавцям птахів»додаток№1)
Натураліст №1 Молодці ви
гарно справились із завданням.
Бібліотекар: Зима складний
період в житті птахів . Дехто відлітає у теплі та багаті на корм краї, а ті, що
залишаються зимувати потребують нашої з вами
допомоги. Справжнім подарунком для пернатих є годівнички, які можна
виготовляти з різноманітних матеріалів: порожніх пластикових пляшок, картонних
коробок чи робити з дерева. Головне пам’ятати , щоб пташкам було зручно.(сл№3)
Натураліст №1 Бібліотекарю, нагадайте будь-ласка учням де
не варто вивішувати годівницю.
Бібліотекар: Підвіконня та
балкон- чудові місця для спостереження за пташками, але пам’ятайте, що вони
часто бувають доступними для кішок. Це ж стосується і низько розташованих
годівничок, і навіть товстих гілок на деревах.
Натураліст №2
Поспіши дитино мила , глянь на світ - навкруг :
Все
зима снігом покрила-і поля і луг.
Ні
зігрітись у промінні, ні знайти зерна…
Ось
лежить там на камінні – пташка нежива.
А
тут друга прилетіла,жалібно квилить;
-
Поможи , дитино
мила, зиму пережить,
Обережно,
о дитятко, стіл щодня змети-
І
ці крихти в годівничку пташці принеси.!
Бібліотекар: У час, коли
зима особливо люта, пташки не відмовляються від жодного частування, але не все
їм на користь. Зокрема, категорично заборонено класти в
годівничку чіпси, солоні горішки, сухарики зі
смаковими добавками. Дуже шкодить пташкам чорний хліб. Синички із задоволенням
їдять сало, але, знову ж таки, несолене.
Зазвичай у годівнички насипають хлібні крихти,
соняшникове та гарбузове насіння, різноманітні крупи. Насправді ж меню , яке ви
можете запропонувати пташкам, значно багатше.
Ви також можете разом з батьками зробити
годівничку власними руками. Адже цією справою ви врятуєте не одне життя.! –Ось
вам « меню для зимуючих птахів».
Натураліст №3 А ми хочемо прочитати вірші про тих ,для кого
зробили годівнички!
Вірші
(Додаток-2)-«Горобчики»,
«Снігурі»
Шишкар В хвойнім лісі я живу,там пісню співаю, шишки
дуже я люблю, з них зернятка я виймаю. В лісі я ще санітар . А зовуть мене …(шишкар.)Таким
дзьобом, як у мене дуже зручно очищати шишки, розкривати їх. Хоча пташенята
мої народжуються з рівними дзьобами, а вже потім стають округло зігнутими.
Зранку
до вечора лузаю насіння,злітаючи на землю раз або двічі, щоб втамувати спрагу
сніжком і знову беруся до діла.
В
лютому, березні мощу гніздечко, згодом вилуплюються пташенята- пуховички. Моя
половинка не злітає з гнізда, їжу
добуваю я, приносячи ялинове насіння у
волі.
Сорока Я строката
сорока веселої вдачі. В садку білобока навприсядки скачу. Смішні побрехеньки
скрекочу. Живу майже по всій Євразії,а також в Північній і Південній Америці.
Гнізджуся по чагарниках в густих заростях. Відкладаю 6-8 яєць у квітні, а
гніздечко покидають пташенята на початку травня. Живлюся переважно комахами, а
іноді хапаю пташенят свійських птахів. Користь, яку я приношу ,знищуючи
шкідників, значно більша від можливої шкоди.
Натураліст №4
Пташка
невеличка, в неї білі щічки,
Сірі
лапки,чорна шапка,фартушок жовтенький.
Любить
їсти з годівнички, називається…(синичка)
Синиць
знають всі. Птахи це лісові , які завжди з першими приморозками прилітають до
людських осель. Як ви думаєте чому ? Тому ,що в лісі не вистачає бідолашним
птахам їжі. Синиці добре памя᾽тають те
місце, де їх годували минулої зими і
повертаються туди не самі ,а з своїми малюками. В морозяні ночі зграйки синиць
залазять у дупла, щілини будівель і
сплять, тісно притулившись одна до одної , утворюючи пухнасту кулю , із якої стирчать хвостики. Така
ночівля допомагає синичкам зберегти тепло. Переживши зиму біля
людей
, весною повертаються назад до лісу.
-вірш
»пригоди синички»(додаток№4)
Сценка
«чого синичка повеселішала»
Натураліст №3 Рано –вранці
синичка прокинулась , поглянула з високого ясеня на снігові кучугури ,
на заячі сліди біля старого пенька. І раптом заспівала. Заспівала й здивувалася:
Синичка
-Чого мені так
весело? Адже дерева ще чорні , зовсім голі , навіть торішнього листячка нема!
Натураліст №3 Пташка випурхнула з дупла й полетіла до
знайомої горобини , де вона знала,що є ягоди. Вночі вітер позбивав їх з гілок ,
і тепер вони червоними жаринками горіли на снігу. А ще поласувала смачненьким
сальцем ,яке залишили їй знайомі діти на дереві неподалік і знову заспівала…
Синичка
Чого, мені так
весело сьогодні ? Треба спитати кого небудь!
Натураліст №3 І вона полетіла на лісову галявину. Сьогодні
там був справжній пташиний базар . Усі дзвінко щебетали , свистіли ,тьохкали й
кружляли над чорною смужкою посеред білого снігу. Синичка глянула на смужку і
зраділа:
Синичка - Тепер я
знаю, знаю, чого мені весело! Сьогодні сонечко піднялося вище і народилася
чорна таловинка. Я навіть
7
чую , як дзвенить під снігом маленький
струмок. Незабаром
весна,
всюди буде гарно і весело!
Натураліст №3 І тоді синичка полинула високо в небо й
заспівала найкращу в світі пісеньку, яку тільки знала
Синичка
-Цинь-цинь-цинь!
(ролик
«прихід весни і первоцвіти»)
Весна Вийшла я з
лісу, лугові вклонилася.
Од
вітрів і сонця- луг зазеленився. А домене трави у поля прослались, а до мене
птахи з гаю озивались, а за ними в лузі зацвітали квіти. Починаю,друзі, по
землі ходити.
Пташок
викликаю з теплого краю! Летіть, соловейки, на нашу земельку. Спішіть,
ластівоньки, пасти корівоньки!!!Вилинь, вилинь, пташечко! Винеси літо з собою!
І-ВЕДУЧИЙ з21
березня по старому звичаю почнеться місяць птахів. Діти розвішуватимуть на
деревах пташині будиночки-шпаківні, дуплянки, влаштовуватимуть безплатні
їдальні.
ІІ-ВЕДУЧИЙ Любов
до природи- це і любов до Батьківщини ,до свого народу. Це наш світогляд, наша
мораль,весь спосіб нашого життя. Невід᾽ємною частиною нашого життя є
8
птахи.
Вони поширені скрізь , де є на землі сприятливі умови
для їхнього життя. Наземній кулі їх
налічується 8тисяч 700видів, а в нашій країні майже 770 видів. Скільки
шкідливих комах і личинок знищують вони за літо – і не злічити! Працюють не покладаючи крил.!
І-ВЕДУЧИЙ Здається зовсім недавно ми з глибоким щемом в душі
проводжали останні журавлині ключі, останню зграю гусей , останній табун качок.
А вже наближається та пора , коли знову , вже в котрий раз,прийде велике
переселення птахів на батьківщину.
Натураліст №4 На шляху
їх чекають різноманітні перешкоди Густі
тумани сірою стіною встають перед крилатими мандрівниками. В сірій мряці птахи
гублять дорогу , з розмаху розбиваються до гострих невидимих скель. Морські
бурі ламають їм пір᾽я, збивають їм крила ,відносять далеко від берегів.
Натураліст №1 Раптові
холоди сковують води – птахи помирають від холоду і голоду. Тисячі їх гинуть
від пожадливих хижаків- орлів,соколів, яструбів. Але ніщо не може зупинити
густі потоки крилатих мандрівників. Через тумани і всі перешкоди летять вони на
батьківщину, до своїх гнізд, несучи на своїх стомлених крилах весну.
10
(ролик про перелітніх птахів)
ІІ-ВЕДУЧИЙ Першу звістку про весну принесуть граки. Зиму вони провели на півдні
України. Вони вже не дочекаються зустрічі з рідною «домівкою»,хоч їхній шлях
буде важкий , але багато з них все –таки повернеться на Батьківщину.
І-ВЕДУЧИЙ А ось звістки від інших птахів. Від пернатих
друзів на нашу адресу надійшли телеграми, які доставив сюди наш поштарик.
Поштар
Чи тут зібрались
друзі птахів?
Діти: Тут!тут!
Поштар
Тоді послухайте,які телеграми надіслали ваші
пернаті друзі.!
ТЕЛЕГРАМА
1: всім друзям птахів! Вилітаємо, зустрічайте, готуйте квартири!- Ваші пернаті
друзі.
ТЕЛЕГРАМА
2: Учасникам свята «дунь птахів» -Вилітаємо з Африки. Терміново повідомте чи є
вже вас комахи. Якщо немає –ми затримаємось в дорозі. Ластівки.
ТЕЛЕГРАМА
3:Всім школярам вашої школи, всім друзям птахів! Дуже вдячні за турботу про нас в тяжкий зимовий час. На
повітряних шляхах розповімо про вас птахам ,які летять сюди. Дамо їм вашу
адресу.Синиці.
11
ТЕЛЕГРАМА
4 :Всім школярам міста Сокаля! Виготовленими вами шпаківнями були задоволені, сподіваємось цього року ви
розвісите їх ще більше! Влітку віддячимо ! Знищимо всіх шкідників саду. –Шпаки.
(ролик
по біології перелітніх птахів)
І-ВЕДУЧИЙ А зараз для вас , шановні «знавці
птахів»-пташина вікторина . Після неї ми підіб᾽ємо підсумки і оголосимо переможців.(додаток №3)
ІІ-ВЕДУЧИЙ Ось ви почули і побачили багато цікавого про
зимуючих та перелітніх птахів нашої місцевості, зрозуміли, що їх потрібно
берегти і допомагати у скрутний час.
І-ВЕДУЧИЙ А тепер, за давнім звичаєм ми візьмемо
символічних жайворонків візьмемо їх, вийдемо на двір і закличемо весну.У дворі
підкинемо їх, а тоді спіймавши-розламаємо їх на гілках дерев для птахів.
ІІ-ВЕДУЧИЙ Ви також, прийшовши додому можете провести таке дійство, що
підгодувавши пташок у власному садку.
12
ДОДАТКИ
1. Загадки про птахів
Маленький
хлопчик у сірій свитинці, по дворах стрибає-
Крихти
збирає.( горобець)
Ми
маєм грудочки червоні і чорні крильця в нас міцні. На крилах зиму ми приносим і
звуть нас просто..( снігурі)
Вірно людям я служу,їм дерева стережу.
Дзьоб міцний і гострий маю,
шкідників ним добуваю.(дятел)
Вони
бувають сизі,білі…Воркують, в парку прживають. Вважають їх птахами миру, на
щастя в небо випускають.І линуть в синю височінь-птахи чудові…(голуби)
Прилетіла чорна зграя. Не свистить і не
співає. А кричить « кар- кар!» Що за птахи відгадай.( ворони)
2.Вірші про
птахів
Горобчики
В зимові дні на
стовпчиках, на гілках, на дахах
Сидять малі
горобчики у сірих піджачках.
Сидіти їм під
стріхами, чекати б їїм тепла,
Та жаль, що
всюди віхола поживу замела.
Сніги.мов білі
килими,у полі ні зерна.
Я хліба
накришила їм, посипала пшона.
Горобчики
наїлися і наче у теплінь, всі радо розлетілися.
Цвірінь-цвірінь-цвірінь…
Снігурі
Сиджу я біля
підвіконня, коли дивлюся- у садку
На груші…яблука
червоні аж на самісінькім верху.
Та ось підкрався
кіт гульвіса, на грушу глипнув,як сова,-
Червоні яблука
знялися і полетіли.Ну й дива!
Взяв олівець я
із пенала і записав в календарі:
«Сьогодні вперше
прилітали до нас у гості снігурі.»
3.Пригоди
синички.
На горищі
годівничка, прилетіла туди синичка.
Цілу зиму в нас
вона, ця пташина чарівна.
Холод й вітер
надокучив, був сердитий він і злючий,
мучив пташку чарівну,аж по саму по весну.
Ми синичку
рятували:Крихти хліба їй кидали,
Від морозу
вберегли і померти не дали.
Дякувала нам
синичка за тепло ігодівничку.
Підлетіла до
вікна й попрощалася вона.
4.Запитання вікторини
-Зимуючі птахи
1.Який птах має
найдовший язик, яким короїдів добуває? (Дятел))
2.Укого з
зимуючих птахів основна їжа- насіння шишок?(Шишкар)
3.Вдень мовчить,
а вночі кричить( Сова)
4.Уводі
купається, а сухою зостається.(Качка)
5.Що для птахів
страшніше взимку-голод чи холод?(ГОЛОД)
Немає коментарів:
Дописати коментар