Опис досвіду

Проблема над якою працюю:
«Використання інтерактивних
методів навчання на
різних етапах уроку.»

 



Опис досвіду роботи

Рупи Галини
Романівни
                                 Вчителя біології та природознавства
                                 Сокальської З.Ш. І-ІІІ №5




                                               2014р


         У своїй педагогічній діяльності керуюся висловом Сократа: «У людині є сонце…Тільки його не треба гасити». Намагаюся працювати так, аби вогник дитячої допитливості яскраво горів. Працюю над проблемою «Використання інтерактивних методів навчання на різних етапах уроку ». Вважаю цю проблему актуальною так як  до кожного етапу уроку більше підходять певні методи чи прийоми, а не актуальні інші. Саме тому, у своїй роботі намагаюсь до кожного етапу уроку підібрати комплекс методів, засобів, прийомів, які максимально активізують пізнавальну діяльність учнів. Їм необхідно адаптуватися в складному сучасному світі, тому їм потрібна не тільки сума набутих знань, скільки вміння знаходити їх самостійно. Учень повинен володіти певними якостями, зокрема:
·        самостійно набувати  необхідні знання,  вміло застосовувати їх на практиці для розв’язування назрілих проблем;
·        критично мислити, уміти бачити труднощі і шукати  шляхи їх подолання;
·        грамотно працювати з інформацією;
·        бути комунікабельним, контактним у різних соціальних групах;
·        самостійно працювати над розвитком власного інтелекту, культурного і морального рівня.
Досягнення  потрібного суспільству рівня освіченості та розвитку особистості не можливе, на мою думку, без самостійної праці, готовність до якої закладається у шкільному віці.
Я вважаю, що самостійна робота відіграє велику роль у формуванні і розвитку навчальних умінь, виховує волю, пізнавальний інтерес, навички колективної праці .
Самостійну роботу використовую для перевірки домашнього завдання, активізації пізнавальної діяльності вже на початку уроку. Намагаюсь розробляти тексти самостійно- адаптуючи їх до конкретного класу, рівня навченості та аналогічності зпитаннями для  ДПА,що є ефективним при повторенні вивченого. Для курсу природознавства на цьому етапі використовую такі прийоми ,як : «доповни речення».
«світлофор», «інтелектуальна розминка» , «дивуй». Зокрема останній прийом у мене передбачає вбудовування відеоролика, що демонструє механізм певного явища, особливості внутрішньої будови, цікавинки природи ,які актуалізують увагу на об’єкті вивчення.
       На етапі вивчення нового матеріалу поряд з використанням таких прийомів,як  «Проблемне питання» ,«Мозковий штурм»,  «Природничий практикум», «Словникова робота», «Творча лабораторія»  використовую «віртуальну лабораторію» у тих випадках, коли об᾽єкт  дослідження має надзвичайно малі розміри (органели клітин,віруси), коли потрібно спостерігати процес розтягнутий в часі тощо. Також використовую зображення натуральних об᾽єктів на слайдах презентацій ,при їх відсутності на таблицях , особливо це стосується курсу загальної біології. Також ефективно використовую при розробці міні проектів,коли учні презентують у класі свої доробки з заданої теми.
      На етапі закріплення знань крім вправ у робочих зошитах з друкованою основую використовую такі методи ,як «мозаїка» ,коли на слайді демонструється кілька розрізнених об᾽єктів, які потрібно згрупувати , скласти цілісну картину питання, що вивчається.
     Також доцільно використовувати інтерактивні технології для перевірки і корекції знань ,що дозволяє швидко виявити прогалини у навчанні і вчасно їх скорегувати , а також скоротити час проведення такого контролю, коли учням на слайді демонструється тест –контроль, записане розгорнуте запитання, чи демонструється німий малюнок , якому потрібно дати характеристику.
   Основною вимогою освіти сьогодення стає виховання активних, відповідальних прийняті рішення людей, здатних самостійно мислити і творчо розв’язувати нестандартні завдання.
І саме тут стає навчальний процес як засіб розвитку взаємовідносин учителя й учня, учнів між собою.
Значення інформації в сучасному суспільстві постає на перший план, тому учні повинні опанувати інформаційні технології, уміння одержувати, а також критично осмислювати та використовувати різноманітну інформацію. Саме цим і пояснюється актуальність застосування інтерактивних форм і методів на уроках біології.
Урок не може бути цікавим, якщо учень постійно включений в одноманітну за структурою й методикою діяльність. Урок має слугувати засобом розвитку творчих здібностей учнів, їхніх потреб, обдарувань, інтересів, самовираження та самореалізації, розвивати постійне прагнення до пізнання і самовдосконалення.
Інтерактивні технології також належать до активних методів навчання. Їхня суть полягає в спів- та взаємо навчанні (колективному, кооперативному, навчанні у співпраці), за яких і вчитель, і учні є суб’єктами. Учитель лише виступає в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів.
Інтерактивні методи навчання найбільше відповідають особистісно орієнтованому підходу, оскільки передбачають моделювання реальних життєвих ситуацій, спільне розв’язання проблем, рольові ігри.
Сьогодні ми є свідками появи й творцями нових форм інтерактивного навчання, пов’язаних з електронними дидактичними засобами навчання.
        У центрі будь-якого освітнього процесу перебуває учень, ведений учителем до знань. І якщо школяр від мотиву „потрібно” прийде до мотиву „мені цікаво, я хочу це знати”, то цей шлях стане більше радісним і плідним.
       Методи та прийоми використання комп’ютерних технологій різні й сьогодні є предметом численних досліджень. Застосування інформаційних технологій на уроках спрямовано на вдосконалення сучасних технологій навчання. Вони вносять у відомі методи навчання специфічність за рахунок посилення дослідних, інформаційно-пошукових і аналітичних методів роботи з інформацією.
Використання засобів інформаційних технологій розширює стандартні методи навчання.


                 



Опрацьована і використана література:

1.     Активні форми та методи навчання біології : навч. посіб. / уклад. К. М. Задорожний – Х. : Основа, 2008. – 123 с. – (Бібліотека журналу „Біологія” ; вип. 12(72)).
2.     Берегова А. Інтерактивні технології навчання як один із засобів формування системи біологічних знань учнів / Анна Берегова // Біологія. Шкільний світ: газ. для вчителів біології. – 2008. – № 28. – С. 19-20 : ілюстр., табл.
3.     Боганець Н. П. Інтерактивні технології на уроках біології та в позаурочній діяльності / Н. П. Боганець // Біологія : наук.-метод. журн. – 2006. – № 17-18. – С. 31-34.
4.     Богданова О. К. Інноваційні підходи до викладання біології : навч. посіб. / О. К. Богданова. – Х. : Основа, 2003. – 128 с. – (Бібліотека журналу „Біологія” ; вип. 9).
5.     Богданова О. К. Сучасні форми і методи викладання біології в школі : навч. посіб. / О. К. Богданова. – Х. : Основа, 2003. – 80 с. – (Бібліотека журналу „Біологія” ; вип. 1(1)).
6.     Брижевич Г. М. Інтерактивні форми навчання на уроках біології / Г.  М. Брижевич  // Біологія : наук.-метод. журн. – 2007. – № 19-21. – С. 27-32.
7.     Войтенко Т. Застосування інтерактивних технологій на уроках біології / Тетяна Войтенко // Біологія. Шкільний світ: газ. для вчителів біології. – 2009. – № 25. – С. 18-19.
8.     Гаврилюк О. О. Формування екологічного мислення і свідомості учнів
шляхом застосування інтерактивних форм і методів навчання / О. О. Гаврилюк // Біологія : наук.-метод. журн. – 2012. – № 7. – С. 7-11.
9.     Жирська Г. Я. Інноваційні методи навчання в процесі вивчення біології // Загальна методика навчання біології : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. / за ред. І. В. Мороза. – К. : Либідь, 2006. – С. 276-284.
10.                 Інтерактивне навчання / авт.-уклад. О. Пометун, Л. Пироженко // Біологія. Хімія : газ. для вчителів біології. – 2004. – № 13. – Вкладка. Бібліотечка „Шкільного світу”. – С. 1-16.



11.                 Кузьменко Г. Інтерактивні методи на уроках біології у класах філологічного профілю / Ганна Кузьменко // Біологія і хімія в шк. : наук.-метод. журн. – 2005. – № 5. – С. 15-17.
12.                 Ланько О. М. Інтерактивні технології в розвитку творчих здібностей учнів на уроках та позаурочних заходах з біології / О. М. Ланько // Біологія : наук.- метод. журн. – 2010. – № 5. – С. 7-12 : ілюстр.
13.                 Ляшко В. Технології інтерактивного навчання на уроках біології / Віра Ляшко // Біологія і хімія в шк. : наук.-метод. журн. – 2004. – № 5. – С. 15-16.
14.                 Небикова Т. Використання активних та інтерактивних технологій навчання на уроках біології: метод. рекомендації / Т. Небикова // Біологія. Шкільний світ : газ. для вчителів біології. – 2006. – № 3. – С. 3-11.
15.                 Немченко К. Д. Використання елементів інтерактивного навчання на уроках
біології та в позакласній роботі / К. Д. Немченко // Біологія : наук.-метод. журн. – 2007. – № 33. – С. 7-11.
16.                 Рукас В. В. Інтерактивні методи у викладанні біології в системі особистісно орієнтованого навчання  / В. В. Рукас // Біологія : наук.-метод. журн. – 2005. –№ 30. – С.2-7.
17.                 Руснак Г. Інтерактивні методи роботи на уроці біології / Г. Руснак // Біологія. Хімія : газ. для вчителів біології. – 2004. – № 68. – С. 1-7.
18.                 Стецюк Л. Уроки біології. Інтерактивні вправи + структуровані конспекти / Людмила Стецюк // Біологія. Шкільний світ : газ. для вчителів біології. – 2011. – № 22/23. – С. 16-22 : табл., схеми
19.                 Шевченко К. М. Використання та результативність інтерактивних методів на уроках біології / К. М. Шевченко // Біологія : наук.-метод. журн. – 2010. –№ 33. – С. 2-4.
20.                 Шемовнева Л. О. Використання інноваційних методів на уроках біології / Л. О. Шемовнева // Біологія : наук.-метод. журн. – 2011. – № 3. – С. 2-4.
21.                 Шулдик В. Використання інтерактивних технологій на уроках біології / В. Шулдик // Біологія і хімія в шк. : наук.-метод. журн. – 2004. – № 6. –  C. 22-25.



22.                 Шулдик В. Інтерактивні технології навчання в дискусії на уроках біології / В.  Шулдик // Біологія і хімія в шк. : наук.-метод. журн. – 2005. – № 6. – С. 16-18.
23.                 Шулдик В. Інтерактивні технології навчання у грі на уроках біології / В. Шулдик // Біологія і хімія в шк. : наук.-метод. журн. – 2005. – № 4. –С. 17-20.
24.                 Шулдик В. Інтерактивні технології фронтального навчання на уроках біології  / В. Шулдик // Біологія і хімія в шк. : наук.-метод. журн. – 2005. – № 2. – С. 17-19.


1 коментар: